Volgens een artikel op PRdaily zijn pr-bureaus massaal op zoek naar media-producers. PR-bureaus zien steeds meer in dat in het social media tijdperk, storytelling met goede deelbare content steeds belangrijker wordt. Daarnaast zijn media producers een soort van alles in één professionals, waardoor pr-bureaus flink kosten kunnen besparen. Door het in dienst nemen van een media producer, kunnen ze een videospecialist, schrijver, interviewer en fotograaf in één hebben.

Als media-producer weet je hoe je content moet plaatsen voor een bedrijf, heb je kennis van de verschillende technologieën, maar vooral kun je deze zelf toepassen.

De vier belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt om succesvol media-producer te worden zijn volgens het artikel op pr-daily:

Fotografie: Een media producer heeft kennis van verschillende fototechnieken, ook via een basic telefooncamera. De basiskennis van fotografie is je bekend. Je weet hoe je lichtval, frames en verschillende filters kunt toepassen. Hierdoor kun je niet alleen een goede foto maken, maar door gebruik te maken van de verschillende tools het verhaal achter de foto zichtbaar maken (dit is wel een hele specfieke kunt om te kunnen).

Tekst: Voor de hand liggend is dat je als PR-professional een tekst kunt samen stellen. Wil je bij de nieuwe generatie van media producers gaan horen, moet je niet alleen een leuk stukje tekst kunnen schrijven, maar moet je ook over journalistieke kwaliteiten beschikken.  Je moet weten hoe je een pakkende  titel schrijft, waardoor anderen worden uitgenodigd om het artikel te openen, te lezen en te delen met anderen. Daarnaast moet je een aantrekkelijke introductie kunnen schrijven, die duidelijk weergeeft waarover het artikel gaat. Zorg in het vervolg van je verhaal dat het overzichtelijk is door onder andere gebruik van opsommingen, zodat lezers snel kunnen scannen waar het over gaat en de hoofdpunten eruit kunnen halen. Je tekst moet niet alleen de feiten of het verhaal weergeven, het moet mensen boeien, prikkelen en aan het denken zetten.

Video: Je hoeft geen professioneel video-editor te zijn, maar je de basiskennis moet je wel beheersen: een video maken met behulp van de basistools en interviews kunnen filmen. Als je met editing software kunt omgaan, zal je marktwaarde als media producer zeker stijgen. Zeker nu video een belangrijke rol speelt in het social media veld.

Audio: Dit is niet de belangrijkste competentie die je moet hebben, maar het is het wel waard om deze te ontwikkelen. De audiomarkt is klein en specifiek. Maar kennis is macht.  Als je weet hoe je een audio-opname maakt, een interview kan houden en opnemen en de technische basis kent van audio zal dit je uniekheid vergroten in de markt van media producer. Bij BMW hebben ze dit zelfs al bij hun Social Media Releases opgenomen. Op die manier kunnen radio-programma’s ook fragmenten opnemen in hun uitzending.

Als extra voeg ik graag de volgende toe:

Graphic Designer: Infographics worden gezien als een belangrijke PR-tool. Een goede infographic vertelt een verhaal. Zorg dat je de grafische tools goed kent en in staat bent zelf onderscheidende graphics te maken.

Eigenlijk gaat het dus gewoon om een multimedia specialist. Als je deze zoekt, kijk eens rond bij de internetbedrijven. Daar zitten vaak toppertjes die aan deze kwalificaties voldoen.

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht