Case: Hoe Samsung succesvol een Google+ bedrijfspagina inzet

Sinds 7 november is het mogelijk bedrijfspagina’s aan te maken op Google+ (als je wilt weten hoe, dat heb ik hier beschreven op Marketingfacts).

Bedrijven worden niet gevolgd op Google+
Massaal zijn bedrijven zich op deze nieuwe social media toepassing gaan storten. Volgens Brightedge heeft in Amerika al 61% van de top 100 bedrijven een eigen plekje gevonden op Google+. Maar, zo zegt BrightEdge ook, niemand voegt ze toe aan hun circels. Vergeleken met Facebook is het dramatisch slecht. Daar heeft 94% van deze merken een bedrijfspagina. De top 100 merken opgeteld op Facebook zo’n 300 miljoen fans en op Google+ slechts 148.000. Dat is niet veel als je het zo ziet, maar laten we eerlijk zijn, Google+ is nog maar net begonnen.

Toch ben ik een bedrijf tegengekomen dat het erg goed doet op Google+. Namelijk Samsung USA. Een uur na de lancering van Google+ bedrijfspagina’s waren zij aanwezig.

6.000 fans zonder promotie
Samsung USA heeft namelijk al bijna 6.000 mensen die Samsung in hun kringen hebben opgenomen.Dat is best goed binnen amper drie weken. Zeker als je kijkt op de Website van Samsung USA, waar alle sociale profielen genoemd worden als Twitter, Facebook en YouTube, maar Google+ ontbreekt daar.

Het moet dus haast wel Viral zijn gegaan. En als je de Google+ pagina van Samsung USA bekijkt zie je dat ze het leuk doen. Ze delen content (ook van anderen) en zijn vrij actief.

Opvallend veel video
Wat opvalt als je de Samsung pagina bekijkt is dat ze veel video’s (vooral over hun eigen producten) delen. Video’s vanaf YouTube die ook verder gretig gedeeld worden door de fans. Zie onderstaand screenshot.

En ja, als veel mensen je video een +1 geven, komt deze ook weer hoger in de zoekresultaten op YouTube. En de fans zijn er blij mee, gezien de vele reacties op de video.

Verbinden met de klant.
Esteban Contreras, de Social Media Marketing Manager van Samsung USA heeft het volgende gezegd:

Onze Google+ strategie is er vooral op gericht om te binden met onze klanten op hun eigen terrein.

Samsung gebruikt Google+ dan ook om aanbiedingen, nieuwe commercials en product nieuws te delen. Als je het mij vraagt een duidelijke zend-strategie. Maar ze gaan gelukkig verder. Ze vragen ook aan hun fans om bijvoorbeeld hun top 5 van blog door te geven of waar ze waren op 11 november 2011 om 11:11. Op die manier leren ze meer over hun fans.

Bron: Entrepreneur.com

Maar hoe zit het met Nederlandse bedrijven?
Heb jij al Google+ pagina’s van Nederlandse bedrijven gevonden? Zet ze dan hieronder in de comments en dan gaan wij proberen er een paar te beoordelen.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.