Steeds vaker krijg ik kleine vraagjes over Social Media via Twitter, die niet in een tweet zijn te beantwoorden. Daar zou het antwoord te kort voor zijn en niet volledig.
Meestal stuur ik dan een mailtje met het antwoord, maar eigenlijk is het nog mooier om de vraag en het antwoord te delen.
Op deze manier kan iedereen voor wie het van toepassing is, profiteren van deze informatie. En eventueel reageren 🙂

Vraag:

In onze gemeenteraad vraagt men zich af of iemand zomaar een account met de naam gemeenteraad kan aanmeten.
Ik weet dat er geen wetten zijn maar wel een soort van etiquette. Heb jij een link waar ik hierover iets kan lezen?

Aangezien ik hier geen linkje voor heb, doe ik het even via deze blogpost.

In deze betreffende kwestie bestaat er in de gemeente een Twitteraccount die nieuws vanuit de gemeenteraad publiceert. Deze account profileert zich als officieel account van de gemeenteraad. De kwestie blijkt al openbaar gepubliceerd te zijn en besproken in de gemeenteraad van Son en Breugel. Dus bij deze de link naar het artikel op ED.nl.

Antwoord:

Het is iedereen toegestaan een Twitteraccount te registreren. Zolang het geen inbreuk is op het merkenrecht of men zich niet voordoet als een ander persoon dan kun je er weinig tegen doen. In Eindhoven is er ooit een Twitteraccount geweest, waarin iemand de naam van de burgemeester gebruikte. De gemeente Eindhoven heeft via allerlei procedures, formulieren, etc… uiteindelijk van Twitter de account gekregen. Maar dat was een bijzonder geval.

Als ik een account zou aanmaken genaamd @GREindhoven en daar allemaal zaken over gemeenteraadsbeslissingen zou publiceren dan overtreed ik geen wet. Ook geen etiquette. Als de informatie klopt zou ik daarmee zelfs het publiek een plezier mee doen.

Als ik echter mij met die account zou profileren als officieel griffier van de gemeenteraad en verkeerde of onjuiste informatie zou versturen, dan kun je richting Twitter een verzoek indienen om de account te laten verwijderen. Het is een lange en lastige procedure. Als je de persoon in kwestie kent zou ik gewoon vragen deze account niet te gebruiken of om de account aan de gemeente over te dragen zodat de gemeente deze als officieel kanaal kan inzetten. Het is naar alle waarschijnlijkheid een enthousiast persoon geweest die vond dat de gemeente achterbleef in deze informatievoorziening en daarom zelf een stap heeft gezet. Waardeer het initiatief en kom met elkaar tot een oplossing.

Heb jij ook een vraag?

Stuur mij een DM op Twitter of een mailtje naar janwillem@powerpr.nl.