Eerder gepubliceerd op Marketingfacts.
Afgelopen woensdag was ik te gast op het hoofdkantoor van Hyves. Dit in het kader van de maandelijkse bijeenkomst van Social Media Club Amsterdam. Voor mij een leuke gelegenheid om eens achter de schermen te kijken bij de grootste internet-entiteit van Nederland en om veel digitaal bekenden weer in vlees en bloed te ontmoeten. Het valt niet te ontkennen dat Hyves een succesverhaal is in Nederland. Net zo goed dat niet te ontkennen is dat Facebook in Nederland eindelijk in opmars is. Hyves presenteerde ons, bij monde van Yme Bosma, de cijfers over het gebruik van Social Media in Nederland. Cijfers die mij en veel andere aanwezigen, toch weer verrasten en die bij sommigen tot zelfs hevige kritiek en discussies leidde.
Feiten zijn feiten, meten is weten.
De cijfers die Hyves presenteerde zijn aangeleverd door Comscore, een internationaal hoog aangeschreven onderzoeks- en meetinstituut. Nu kun je cijfers vaak op meerdere manieren interpreteren en veel partijen doen dat ook ten faveure van zichzelf. Maar feiten blijven feiten.
Waarom niet actief op Hyves?
Ikzelf heb een Hyvesprofiel dat ik behoorlijk verwaasloosd heb qua aandacht. Daar heb ik mijn redenen voor en die zijn o.a.:
- Omdat ik niet van springende emoticons hou;
- Omdat ik niet zit te wachten op alle groepsuitnodigingen van 12 jarige buurmeisjes over UGGS of paarden etc…;
En omdat ik, en dat blijkt dus onterecht te zijn, van mening was dat Hyves een site voor kinderen en sociaal achtergestelde mensen is.
Het onderzoek van Comscore.
Comscore onderzoekt maandelijks het Social Media gebruik in Nederland onder 12 miljoen internetgebruikers van 15 jaar en ouder. In de gepresenteerde cijfers zijn per leeftijdsgroep (15-24, 25-34, 34-44, 45-55 en 55+) het aantal pageviews en bezoeken van de volgende websites opgenomen:
- Hyves
- YouTube
- Nu.nl (dit om een goede vergelijking tussen social media en nieuwsmedia te kunnen maken)
Uit de cijfers die hieronder staan, blijkt onder andere dat het gemiddelde Facebook-gebruik (aantal pageviews per bezoek) lager is dan bij Hyves. Iets waar Hyves terecht op hamert, want voor adverteerders en marketeers is dit zeer relevante informatie.
Bekijk hier de cijfers die Yme Bosma afgelopen woensdag presenteerde:
Early adaptors en trendwatchers zijn kritisch, maar is dit terecht?
In mijn adviezen aan en in lezingen voor klanten wil ik altijd een goed onderbouwd verhaal geven. Ik heb hierbij vele malen gezegd dat Hyves heel leuk is voor kinderen en (groot)ouders die hun (klein)kinderen in de gaten willen houden. Daar blijk ik dus ongelijk in te hebben. Ook tijdens de bijeenkomst bleek deze opvatting voor veel aanwezigen te gelden, zelfs na de presentatie van de cijfers. Natuurlijk, als je als trendwatcher wordt ingehuurd dan wil je graag ook de toekomst voorspellen en dan is het bijna logisch om te zeggen dat Facebook de toekomst is. Echter voor organisaties en adviseurs die in het nu leven geldt er een andere waarheid. Een aantal conclusies en bevindingen die ik uit de cijfers opmaak.
De opmars van Facebook is er wel
Terwijl Hyves over de periode februari 2010 tot en met augustus 2010 een constant bereik blijft houden onder de totale Nederlandse internetpopulatie (rond de 65%) zie je dat Facebook van 28,8% naar bij 40% is gestegen in diezelfde periode (slide 4).
Facebook groter dan Nu.nl?
Volgens de cijfers van Comscore (slide 6) is Facebook in juli en augustus 2010 vaker bezocht dan Nu.nl. Niet zo vreemd als je bedenkt dat er in vakantietijd weinig echt nieuws te melden is en er in diezelfde periode veel nieuwe vrienden worden gemaakt alsmede veel vakantiefotos. Getuige ook het record dat Hyves behaalde op 23 augustus met meer dan 275 miljoen pageviews. Dat is veel en er wordt ook kritisch op gereageerd.
Leeftijdscategorisering
Om het wat overzichtelijker te maken, dan het in de slides staat, hieronder een in mijn ogen duidelijker tabelletje met de bereik-cijfers van juli (augustus ontbrak nog).
Hyves is de grootste, maar de strijd is net begonnen
Uit bovenstaande tabel valt gewoon op te maken dat Hyves nog steeds in alle leeftijdsgroepen het grootste bereik heeft, maar dat facebook toch al als serieuze tweede partij gezien kan worden. Ik verwacht dat Facebook de komende maanden, net als Twitter, een grote opmars gaat maken in hun bereik bij de verschillende leeftijdsgroepen. De strijd tussen Hyves en Facebook zal een strijd om de adverteerders worden en niet om de gebruikers. Beide platformen kunnen prima naast elkaar bestaan. Het onderscheidend vermogen zal vooral liggen in de manier waarop de gebruikers de site gebruiken en ervaren. Gebruiksgemak en leuke features zullen voor langere bezoektijden zorgen en hogere aantallen pageviews. Dat is uiteindelijk hetgeen dat geld oplevert. En zonder geld hebben deze sites, waar wij allen toch veel plezier aan beleven, geen bestaansrecht.
Zeer veel ” deskundige ” op social media gebied en marketing reageren alle behoorlijk hautain op fenomenen als Hyves ……
Andere deskundigen roepen juist dat hun eens uit die hautaine toren moeten komen en zich in ratio met de werkelijke feiten bezig moeten houden.
We hoeven alleen maar te kijken naar het zeer grote succes wat de donor-actie op hyves heeft opgeleverd, met feitelijk niets een zeer groot rendement (25.000 aanmeldingen) dit is door campagnes van de eerst genoemde deskundigen nog nimmer benadert.
Zo zie je dat er commercieel zeer veel mogelijk is via dit social network en dus ook voor de UGGS van je buurmeisje, want er zijn tienduizenden van dit soort buurtmeisjes en die benader je commercieel heel simpel via Hyves.
Vergeet niet dat Nederlanders behoorlijk chauvinistisch zijn en graag voor het gemak ook de relatief simpele nederlandse interface (Hyves)verkiezen boven de in basis wat sombere en saaie Facebook omgeving.
Facebook zal een (deels) ander publiek aanspreken maar zal bestaan naast de Hyves community.
Het feit dat schrijver veronderstelde dat deelnemers van Hyves deels “sociaal achtergestelde mensen” zijn zegt eigenlijk alles over de schrijver…… (kom ook eens uit je toren )
Ik ben zelfs uit mijn toren gedonderd toen ik de feitelijke cijfers zag.
Sterker nog, daar ging mijn blog over.
Dus, ik ben overtuigd van de kracht van Hyves.
Zeer interessant artikel! Ik heb hier ook desk research naar gedaan en kwam met dezelfde resultaten. Mijn voorspelling is dan ook dat Hyves prima naast Facebook blijft bestaan, maar dat beide platformen andere gebruikers met andere intenties bedienen. Daarbij zal het gebruik van socialmedia platformen in de toekomst juist toenemen en is er ruimte voor meerdere platformen per gebruiker.
Kortom, we zullen in de toekomst gebruik gaan maken van meerdere platformen om in onze sociale behoeften te voorzien. Bijv. Linkedin voor zakelijke contacten, Facebook voor nationaal en internationale contacten. Hyves voor lokale / oude vrienden. Twitter voor snelle informatievoorziening.