Kracht van crowdsourcing zit in de eenvoud

In Nederland is de hele overheid bezig met verandering. De dienstbare overheid, overheid 2.0 en vooral de ambtenaar 2.0.

Maar zo makkelijk is dat allemaal niet. Er moet ook een grote mentaliteitsverandering plaatsvinden.

Eindhoven en burgerparticipatie.
In Eindhoven merk ik vaak genoeg dat ze wel willen, maar het helaas absoluut niet voor elkaar krijgen. Er wordt veel geld verspild aan projecten waarbij op de oude manier gedacht wordt. Het inhuren van mensen die weten hoe het echt werkt zit er niet in. En als ze deze mensen al wel weten te vinden dan worden deze mensen verwacht dit vrijblijvend te doen. Een denkwijze en mentaliteit die ik hoop te kunnen veranderen, maar momenteel heb ik er niet zoveel vertrouwen in.

Een ding dat centraal staat is dat de burger ingeschakeld moet worden om mee te denken. Tenslotte is dat de klant en die moeten we tevreden houden. Veel initiatieven worden echter dusdanig ingewikkeld en complex opgezet dat de bereidheid van de burger al snel verdwenen is. Ik heb hier helaas al legio voorbeelden van gezien in Eindhoven.

Hoe het ook kan!
Via Menno Lanting (@mlanting) kwam ik op een simpel en effectief voorbeeld over hoe gemeentelijke organisaties de mening van de inwoners kunnen verzamelen. In Amerika hebben vier grote steden (Chicago, Memphis, New York en San Jose) een gezamelijke site (http://giveaminute.info/) waarop je eenvoudig ideeen over bepaalde stellingen kunt indienen.

Een voorbeeld:

Hey Chicago, what would encourage you
to walk, bike and take CTA more often?

Een simpele heldere vraag waar bezoekers snel bij geneigd zijn hun mening of input te geven. Na het geven van je suggestie kun je je naam en e-mailadres opgeven en ben je klaar.

Meteen delen

Het mooie is dat bezoekers ook meteen andere ideeën kunnen delen op Facebook en dat er op deze manier meer draagkracht ontstaat bij de doelgroep, de Burger.

Overzichtelijk

De site zelf ziet er uit als een groot prikbord met memo-blaadjes en dat geeft meteen de indruk dat het hier een echte brainstorm-omgeving is.

Ik ben benieuwd of iets dergelijks ook in NL gaat komen en misschien start ik het zelf wel.

De kracht zit hem hier in de eenvoud. Mensen zijn eerder geneigd om mee te doen en als de vraagstelling goed is, kan hier veel waardevolle input uitgehaald worden.

Er is meer nodig!

Uiteraard is deze eenvoud niet de enige succesfactor. Ik schreef hier vorig jaar al meer over en dat is verzameld in deze presentaties:

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Co-creatie, Mijn mening, Nederlandstalig and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kracht van crowdsourcing zit in de eenvoud

  1. Mascha says:

    Ha Jw,

    Goed idee om crowdsourcing te combineren met burgerparticipatie. Ik heb echter één maar: hoe bereik je de groepen burgers die niet via crowdsourcing te bereiken zijn? De groepen die nergens online zitten? Alleen als je ook die mensen bereikt, kun je mijns inziens echt van onderaf dingen veranderen en heeft burgerparticipatie zin, omdat het dan vanuit de hele bevolking wordt gedragen. Ik denk daarom dat je de oude manier denken en 1.0 middelen nog steeds nodig hebt als aanvulling. Maar wellicht denk jij daar heel anders over. Ik hoor in ieder geval graag je mening.

    groetjes,
    Mascha

Comments are closed.