Toplijstjes, wat moet je ermee?

Vandaag deelde ik weer eens paar een top-10 lijstjes op Twitter. Gewoon omdat het lekker wegleest en omdat ik uit mijn PR-verleden weet dat dit meestal wel goed werkte.

Een top-lijstje is vaak een samengestelde lijst op basis van een onderzoek of de persoonlijke mening van de auteur. Deze lijstje worden altijd snel gedeeld maar meestal niet eens zo goed gelezen.

Ik deelde vanochtend, binnen een minuut na elkaar, de volgende twee lijstjes.

Top is flop?

En daar kreeg ik direct twee reacties op die eigenlijk (zeker weten) wel terecht zijn:

Kritiek? Daar moet je wat mee doen.

Als er iets is dat ik geleerd heb de laatste jaren dan is het wel dat kritiek het begin van iets moois kan zijn. Mits terecht en door de juiste personen geuit en dat is in dit geval aan de orde. Dus, wat gaan we doen?

Wat zijn de top-irritaties bij top-lijstjes?
Laten we gaan crowdsourcing en co-creeren. Dat is tenslotte hip en niet voor niets. Dus ik vraag jullie om hieronder suggesties te geven voor de lijst: De top 10 meest irrante zaken aan top lijstjes. Mogen er ook 11 of 7 worden.

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Co-creatie, fun, Mijn mening, Tips and tagged , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Toplijstjes, wat moet je ermee?

  1. JW says:

    Geforceerde lijstjes, oftewel we verzinnen er iets bij om tot tien te komen zonder dat het relevant is.

  2. michielb says:

    Om het hele verhaal niet te lang te maken, is ieder punt van een Top 10 lijstje vaak zo summier dat je er net niets aan hebt.

  3. Noud says:

    Het zijn meestal open deuren. En bijzonder: in het genoemde top-lijstje staat de tip om je bij het onderwerp te houden. In een top 10 lijstje dus. Dat zijn dus 10 onderwerpen en het lijstje bewijst daarmee zijn onzin. 😉

    Als elk punt uit zo’n top 10 lijstje nou een eigen post kreeg, mét inhoud en diepgang in plaats van een halve alinea waarbij de kop wordt aangevuld met lidwoorden… Dan maak je ook echt unieke content, en dat blijft wél hangen!

  4. Bob says:

    Veel van de top-lijstjes zijn kopieën van andere lijstjes. Of in ieder geval vallen ze vaak in herhaling. Ik ben voor mijn werk herhaaldelijk in de weer met Twitter en zie dus legio lijstjes voorbij komen, en heel vaak dezelfde/soortgelijken. Dat wil niet per se zeggen dat ze jatten van elkaar, maar wel dat veel van die lijstjes (of delen ervan) al heel vaak herhaald zijn. Draagt er ook aan bij dat je ze op den duur zat wordt. Gevoel van “daar gaan we weer…”

  5. Linda says:

    Sinds in top 10 lijstjes is komen te staan dat top 10 lijstjes SEO-technisch heel handig zijn, is de inhoud van de top 10 lijstjes steeds minder geworden…

  6. Regina van de Berg says:

    Ik ben niet perse tegen de lijstjes maar deze hapklare (social media) brokken missen wel diepgang. Alsof het allemaal een kwestie is van wat tips en trucs toepassen et voila! Je bent er. Kant en klare maaltijden zijn best lekker en handig maar doe ook maar een beetje meer slow food :-).

  7. Eisema says:

    De overkill aan toplijstjes maakt dat ze steeds minder opvallen en dat er geen focus meer is op de content van deze toplijstjes

Comments are closed.