De zes soorten fans op je Facebook pagina

Op PR-daily las ik een mooi lijstje van 5 soorten mensen die je bedrijfspagina volgen (liken) op Facebook. Voor de volledigheid heb ik nummer zes maar toegevoegd want die zie je ook vaak. Als je al je fans zou analyseren, moet je dan wel zo blij zijn met veel fans? Hieronder de zes typen fans met mijn eigen interpretatie. Je hoeft het er dus niet mee eens te zijn. Mis jij nog een type fan, zet hem dan in de comments!

1. De koopjesjager

De meest voorkomende fan (zie ook de infographic hieronder). De mensen die fan van je pagina worden omdat ze daarmee korting krijgen. Ze hebben geklikt op een aanbieding en alleen dat is de reden dat ze fan worden. Door hun laksheid blijven ze fan (veel te omslachtig om te ont-fannen). Dit zijn niet de klanten waar je je business op moet draaien. Het zijn zeg maar de Groupon gebruikers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en daarna niets meer afnemen tot de volgende aanbieding.

2. De ‘I love your product’ evangelist

De echte fan. Die moet je koesteren. Deze mensen zijn echt helemaal weg van je product. Ze hebben nog net geen posters van je boven hun bed hangen, maar ze doen werkelijk alles voor je merk. Een beetje de fanaten onder de fans. Deze fans zullen je merk ook te allen tijde, ongevraagd,verdedigen. Ze zorgen dat de fans die negatieve dingen zeggen een direct respons krijgen. Ze zullen je verdedigen tot de dood (nou ja, dat is misschien overdreven).

3. De ‘I hate your product’ evangelist

Net als voorstanders heb je ook altijd tegenstanders. Deze mensen worden ook fan van je merk, maar niet omdat ze je nu zo leuk vinden. Hun primaire reden is dat ze precies willen volgen wat je doet en ze zullen elke kans aangrijpen om je op je ongelijkheid te wijzen. Het is hun missie in het leven. Hele vervelende fans die soms ook andere fans kunnen overhalen om de negatieve kant op te gaan. Gelukkig krijgen ze veel tegengas van de ‘I love your product’ evangelisten (nr 2.).

4. De legitieme vragensteller

De neutrale fan. Deze fan heeft je product gekocht of overweegt dit te kopen en heeft daar nog vragen over. Als je deze fan op de juiste manier antwoorden geeft, zou hij in het gunstigste geval een ‘I love your product’ evangelist kunnen worden. Behandel je deze fan niet naar behoren dan heb je een grote kans dat hij een ‘I hate your product’ evangelist wordt. Besteedt hier dus veel aandacht aan!

5. De mafkees

De wereld zou heel saai zijn zonder mafkezen. Ze maken dat we soms lachen of soms op een andere manier naar zaken kijken. Deze mensen worden fan van je gewoon om een beetje te lopen gallen. Ze reageren op alles wat je zegt, maar vooral om te trollen. De mafkezen kunnen veel tijd kosten. Daarentegen maken ze het voor andere fans soms wel leuk om op je pagina te kijken. De vraag is of ze dan fan van jou zijn of van de mafkees.

6. De meeloper

Fans waar je op het eerste (en misschien ook tweede) gezicht niets aan hebt. Mensen die fan van je worden omdat al hun vrienden fan van je zijn. Als het inhoudt dat ze zover meelopen dat ze ook je producten of diensten gaan kopen dan zijn ze zeer waardevol. En, onbewust promoten ze jou ook weer onder hun vrienden. Deze fans zijn misschien niet direct van waarde, maar ze kunnen ook geen kwaad.

 

Waarom worden mensen fan?
Voor de volledigheid en om mijn verhaal een klein beetje te onderbouwen, heb ik hieronder een infographic geplaatst. Deze infographic toont de resultaten van een onderzoek over waarom mensen merken volgen.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , . Bookmark the permalink.