10.000 boeken in twee dagen. Een pr-case

Afgelopen maandag bracht ik samen met Peter Minkjan van Facebookpro een boekje uit getiteld: Veilig Facebook voor iedereen.

Het doel: Zoveel mogelijk mensen bewust maken van hun privacyinstellingen op Facebook. Daarvoor hebben we als einddoel een 30.000 downloads van een gratis boekje.

 

PR-machine – temperen uit voorzorg
Om 30.000 downloads te realiseren moet er veel aandacht komen. Ik had bedacht om op zondagavond persberichten uit te sturen naar de diverse media. Ik realiseerde me echter dat wanneer dit massaal opgepakt zou worden door de media, de site binnen tien minuten plat zou gaan. De hoeveelheid traffic zou ook voor deze provider te zwaar zijn.  Ik besloot daarom om het low-profile te lanceren en alleen met Omroep Brabant contact op te nemen. Gedoseerd opbouwen en kijken of de site het aankan. Uiteraard, omdat het een samenwerking met Marketingfacts betreft, zou daar ook om 07:00 een artikel verschijnen.

 

Drie vonken

Ik had dus drie vonken bedacht. Een bericht op Twitter, een artikel op Marketingfacts en het nieuws bij Omroep Brabant. En toen was het maandagochtend 07:00. Starten en kijken wat er gebeurt. Na drie kwartier stond de teller al op 100 downloads. Op een tijdstip dat Nederland ontwaakt na het weekend en zich voorbereid op een lange werkweek. Wow, dat overtrof al de verwachtingen.

Lopend vuurtje
Vervolgens ging het snel. Op een gegeven moment hebben we pieken gehad van 800 downloads per uur. Aan het einde van de werkdag, 17:00, stonden we al op over de 5.000 downloads. Een gemiddelde van 500 per uur. En nog steeds alleen met de drie vonkjes. Op Twitter is het ’s ochtends zelfs een tijdje Trending Topic geweest. ’s Avonds werd ik gebeld door het Eindhovens Dagblad. Zij hadden gehoord over het boekje op Omroep Brabant en gingen ook een stukje plaatsen.  Online en in de krant van de volgende ochtend. Een eerste spin-off. Leuk! Toen waren de vonk uitgegroeid tot een lopend vuurtje. Als je in de krant staat in Eindhoven dan komen de volgende partijen zich aanbieden. Radio8FM belde dinsdagochtend live vanuit de ochtendshow en ’s middags was Studio040 aan de beurt.  Allemaal lokale media voor Brabant, maar dat heeft al voldoende effect gehad.

Social is key!
De grootste aanjager en dat zie ik in de statistieken, is social media. 416 tweets, meer dan 1.000 likes en shares op Facebook, 24 +1’tjes op Google en 149 shares op LinkedIn. Gezamenlijk hebben deze geleidt tot meer dan 17.000 unieke bezoekers, meer dan 26.000 pageviews en ruim 11.500 downloads.

De 10.000 downloader – Marcel Kennis (@marcel040)

 

Conclusie:
Als je een beetje bereik hebt op social media en je weet de mensen op de juiste manier te raken dan gaat het vanzelf. Een pr-offensief is nagenoeg niet nodig als het maar op de juiste manier opgepakt wordt. Een simpele Tweet kan al een aanjager zijn voor een viraal succes. Als iets goed is, wordt het vanzelf opgepikt.

Ik denk dat het nu tijd wordt voor een persbericht over de 10.000e download :)

Meer info over het boekje: www.veiligfacebook.nl

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.