Marketing en PR professionals zijn beste netwerkers volgens LinkedIn

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat tweederde van de Nederlandse professionals idealiter tot 30 minuten per dag aan hun carrière besteedt. Het onderzoek is uitgevoerd door IPSOS Mori onder 3200 werkende professionals wereldwijd.
9 minuutjes per dag is genoeg
Robert Benninga, Europese autoriteit en coach op het gebied van persoonlijk leiderschap en top performance, pleit dat je in slechts negen minuten per dag je carrière kunt onderhouden en verder kunt ontwikkelen. Benninga: “Het is als je tanden poetsen, dat doe je niet 45 minuten alleen op zondag? Het beste effect bereik je met iedere dag een paar minuten poetsen. Een volledig en uitnodigend LinkedIn-profiel is gewoon je huiswerk goed doen, een hygiënefactor als het ware. Als dat niet klopt doe je niet eens meer mee in deze snelle wereld. Het is jouw persoonlijke belofte. Discipline is de beste benzine. Kleine moeite, groot resultaat.”

De huidige arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we in een steeds concurrerendere omgeving werken. Hierdoor is het nu belangrijker dan ooit om controle te hebben over je eigen carrière. “Zie jezelf als je persoonlijke merk en investeer tijd in het uitbouwen en blijven ontwikkelen van dit merk, of je nou op zoek bent naar een baan of niet”, zegt Lena Olivier, Head of Hiring Solutions LinkedIn Benelux. “Als je een goed LinkedIn-profiel hebt, verhoog je de kans om benaderd te worden door een potentiële werkgever die in jou een geschikte kandidaat ziet. Daarom is het zeker de moeite waard om je profiel up-to-date te houden en je beste ‘ik’ te laten zien. Wie weet vindt jouw droombaan jou!”

Volgens Benninga en Olivier is deze negen minuten-strategie gemakkelijk in te vullen. Hieronder vind je suggesties voor activiteiten die je kunt uitvoeren tijdens deze negen minuten:

  1. Onderhoud relaties door anderen aan te bevelen of hen bijvoorbeeld te feliciteren met een nieuwe carrièrestap. Iedereen vindt het fijn om erkend te worden, LinkedIn is een makkelijke manier om dit te doen.
  2. Vraag om aanbevelingen van je netwerk. Dit is van cruciaal belang voor je geloofwaardigheid.
  3. Update regelmatig je status en zorg ervoor dat je profiel en foto actueel zijn.
  4. Verhoog je professionele zichtbaarheid; publiceer een artikel, begin een blog, discussieer mee in een LinkedIn-groep of ga naar netwerkevents.
  5. Gebruik de kracht van video en maak een videobiografie van jezelf voor op je LinkedIn-profiel.
  6. Onderzoek. Leer meer over je klanten, partners en concurrenten. LinkedIn is een goede plek om hiermee te beginnen.

Maar nog leuker is het om het in de infographic te bekijken.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.