Gisteravond was ik ingehuurd door Yacht Utrecht om een kennisupdate avond voor hun klanten mede te presenteren.

Yacht heeft een onderzoek gedaan onder een aantal key-account over hoe deze partijen kijken naar de digitalisering van de communicatie. De resultaten van het onderzoek mag ik hier helaas niet geven, maar dienden wel als de basis van mijn eigen presentatie.

De opstelling van de ruimte was iets dat enorm heeft bijgedragen aan het verloop van de avond.

Aan weerszijden van de zaal stond een beamer met een presentator en in het midden van de zaal stonden twee rijen stoelen tegenover elkaar. Een soort lagerhuis constructie. De opzet was als volgt:

Misha Elbers van Yacht, die het project heeft geleid, begon met het presenteren van de resultaten van het onderzoek en mijn taak was om elke keer te interrumperen met praktijkvoorbeelden en aanvullende theorie. De aanwezige gasten mochten vervolgens mee discussiëren over diverse stellingen.

De avond duurde ruim twee en een half uur en geen van de aanwezigen heeft zich een moment verveeld. De interactie was enorm en ook uit het publiek kwamen vele praktijkvoorbeelden naar voren.

Ik heb de volgende onderwerpen kunnen behandelen, zij het allemaal in verkorte versies door de beperkte tijdsduur:

  • Social Media Trends
  • Online PR
  • Webcare
  • Crowdsourcing en burgerparticipatie
  • DSBTheMovie

Deze opzet is absoluut voor herhaling vatbaar. Aanwezige klanten waren o.a. Gemeente Utrecht, Greenpeace, TNO, Olympisch Vuur, Stichting SVO.