Vlak voor het einde van het jaar vroeg ik de bloggers van PowerPR wat zij als mooiste ontwikkeling hebben ervaren op het gebied van online communicatie in 2011. Hieronder de reacties.

Ronald Dumsbergen – DNAWebadvies

De mooiste ontwikkeling is er een die boekdelen spreekt, zonder daarmee wat van de inhoud te willen vinden. De Arabische lente is voor mij het bewijs uit de praktijk van de invloed van social media. Wie durft nu nog te beweren dat Twitter niet zou werken? Deze beweging heeft een ontwikkeling in gang gezet, waarbij de discussie zich niet meer richt op de werking van de tool, maar de (strategische) inzet ervan.

Marieke van Zuien – Cardiff

Ik heb een soort ‘rationalisering’ van social media-inzet gezien. In 2010 werd iedereen nog zenuwachtig van het idee dat we er iets mee moesten om vervolgens op 20 plaatsen tegelijk maar dingen te gaan doen. Afgelopen jaar ging het veel vaker om de juiste keuzes maken, geen nieuwe plekken creëren, maar slim gebruik maken van plekken die zich al bewezen hebben. Daarmee is de toepassing van social/ online dikwijls een stuk beter doordacht geworden.

Jennifer Delano – JenJenPR

Erg prettig dat langzaam steeds meer bedrijven zich openstellen voor social media. En wat is er nog veel te leren zeg. Een voorbeeld: Het Persmuseum. Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik echt zelf op zoek ging naar een leuk museum om te bezoeken met mijn nieuwe museumkaart. Ik google en wat schetst mijn verbazing? Ze deden niet aan social media. Ook marketing is niet hun ‘ding.’ Als Communicatie Management had ik toch minstens een uitnodiging moeten ontvangen. Ik ‘doe’ al jaren pers en wist van niets.

Remco Janssen – Zelfstandige

De opkomst van social media releases. Niet dat het nou zo’n spetterende tool is, maar goed gebruikt levert het zowel de journalist/blogger (alle content terug vindbaar op een plek zonder overlopende e-mailbox) en de PR-adviseur (zelfpublicatieplatform) voordelen op.

Wim Beunderman – Zelfstandige

De mooiste ontwikkeling vind ik dat steeds meer organisaties een eigen Facebook pagina aanmaken en er ook nog interactief mee omgaan. Ze gaan de verbinding aan met anderen.

Hanneke Verburg – Winkelman van Hessen

de professionalisering

Gijs Moonen – LewisPR

Data-journalistiek. Zowel journalisten als PR-pro’s zien steeds meer de waarde in van grote hoeveelheden data waar nieuws uit gehaald kan worden. Mooi resultaat voor comm. professionals is bijvoorbeeld het succes van de infographic.

Esther Goos – Zelfstandig consultant

Mooiste ontwikkeling vind ik toch wel dat bedrijven de dialoog aangaan met hun doelgroep en klanten en proberen meerwaarde te bieden, ofwel op inhoud ofwel op fun/entertainment. Helaas vaak nog reactief (bv webcare) of ingegeven door marketingcampagnes maar er zijn het afgelopen jaar veel mooie voorbeelden geweest.

Rebecca Rijnders – Hyves

De rol van sociale media bij de revolutie in de Arabische landen.Het blijft de droom van veel internetadepten – zoals ik – dat het medium een positieve impact zal hebben op de democratisering van landen en de vrijheid van het individu.

Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

Ik hoop dat de no-nonsenserisering zich ook doorzet online. Bijvoorbeeld door meer te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. En met kwaliteit bedoel ik dan dat google niet alleen meer uitgaat van volume maar van gegeven waarderingen (google+, facebook likes). Zou mooie tegenbeweging zijn tegen bulk content spuwers!

Marcel Nanning – B2B Marketeers

Dan moet ik toch denken aan de Arabische lente waarbij mensen uit Egypte, Tunesie, Libie en andere landen de straat op om verandering te eisen. Een Revolutie waarbij Social Networks een belangrijke rol gespeeld hebben.

Herman Feberwee – zelfstandige

Je ziet steeds meer sites opdoemen die uit de overvloed aan filmpjes, foto’s en interessante berichten op het web de krenten halen en ons op hun site voorschotelen. Sites als Digg, StumbleUpon en de relatief nieuwe site WalltoWatch. Ze vinden voor ons de spelden uit de hooiberg die internet is.
Ik veronderstel dat dit type sites steeds belangrijker wordt voor het communiceren van een commerciele boodschap. Dat kan natuurlijk middels bannering, maar slimmer is het om je boodschap te verpakken als interessant internet topic. Volgens mij wordt dat een trend in 2012. Dat is eveneens de mooiste ontwikkeling die ik in 2011 heb waargenomen.

Ward van Beek – Got Content

De groeiende rol van inhoudelijk goeie content, en de groeiende aandacht voor content curation

Jan B. Mulder – Hug your Customer

De ‘tool’ social media is meer geaccepteerd, het aantal accounts op de social media platformen is zo sterk gegroeid dat je mag spreken van verzadiging.

Marja Boedart – Communicatieadviseur en freelance journalist

Explosief gebruik van social media around the world!

Marjolein van Appeldorn – House of Social Media

Instagram is in oktober 2010 gelanceerd maar in 2011 gegroeit tot 15 miljoen gebruikers met maandelijks ca. 1,5 tot 2 miljoen nieuwe gebruikers.  Communiceren met beeld, wat mij betreft de mooiste vorm van communicatie. Diverse bedrijven zijn al zeer succesvol op Instagram, zoals bijvoorbeeld Burberry met 130.000 followers en prachtige beelden.

Erik van de Nadort – Room8 communicatie

Mooiste ontwikkeling: multiplatform content. Blad, website, iPad-magazine met allen andere content, afgestemd op de gebruiker.

Jasper van Zandbeek – Van Zandbeek Communicatie

De mooiste ontwikkeling vind ik dat er in 2011 nog steeds volop experiment heeft plaatsgevonden en daarnaast de snelheid waarmee online media zich blijven ontwikkelen en vernieuwen. Het feit dat een wereldwijde maatschappelijke beweging als Occupy door de ontwikkeling van online communicatie zelfs op een plek als Heerenveen neerstrijkt is verwonderlijk. Het is voor commerciële merken interessant om na te denken hoe ze kunnen leren van deze anti-kapitalisten.

Kim Stolk – KISS2

Simpel. De Cloud. Naar ons idee de mooiste ontwikkeling van 2011. Je bestanden waar dan ook kunnen raadplegen met een minimale beheermoeite, de Cloud maakt het mogelijk. Hoewel deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat, vinden wij dit een prachtige ontwikkeling die aansluit bij de tendens van deze tijd. Namelijk dat we overal en met iedereen in contact kunnen en willen staan. Flexibiliteit en bewegingsvrijheid zijn de keywords. Daarnaast vinden we location based marketing ook een mooie ontwikkeling. Hierbij denken we aan de case van KLM, waarbij je middels de Repudo-app kon inchecken op plaatsen in jouw omgeving, daar waar een Repudo lag. Dit kon je zien op een kaart. Bij zoveel mogelijk Repudo’s kon je een reis winnen voor twee personen.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht