Bibliotheekmarketing, het is eigenlijk zo simpel

Bibliotheken hebben het zwaar. Zwaar door de veranderende consument die alles digitaal wil lezen en bekijken. De consument die alle informatie opzoekt op Google en Wikipedia.

Bibliotheken moet sluiten of samengaan, waardoor lokale informatiepunten en inspiratieplekken verdwijnen. Zonde!

Bibliotheken hebben zo veel meer te bieden dan de digitale wereld ons kan bieden. Of in ieder geval andere dingen. Een plek om rustig te lezen, je te laten voorlichten door een medewerker over een bepaald onderwerp en ook om je spontaan te laten verrassen bij het lopen langs een boekenkast.

Gisteravond was ik spreker bij de eerste bijeenkomst van Social Media Club Oss (#smc0412) en deze vond plaats in de Bibliotheek. Vreemde plek om een groep digitale enthousiastelingen te ontvangen? Nee, integendeel. De directeur van de Bibliotheek zag hier een uitgelezen kans om de digitale voorlopers in te zetten voor het fenomeen Bibliotheek. Doordat de Bibliotheek zo gastvrij was (de directeur schonk zelf de koffie in) werd er zeer positief over getwitterd. In de media was deze bijeenkomst ook al aangekondigd, wat de nodige publiciteit voor de Bieb opleverde. Gisteravond was de Bibliotheek even vereenzelvigd met alle moderne ontwikkelingen op het gebied van informatie.

Om hier geen moment-opname van te maken had Hans van Duijnhoven, de directeur van de bieb nog een leuk kadootje voor de 80 deelnemers. Een half jaar gratis lidmaatschap van de bibliotheek. En dat is in mijn ogen een briljante zet geweest.

 

Iedereen had een goed gevoel. De ervaringen en kennis van die avond worden direct geassocieerd met de bibliotheek. Ik vermoed dat minimaal de helft van de deelnemers door deze bijeenkomst en het gratis lidmaatschap binnenkort weer in de bibliotheek is te vinden. Marketing in een eenvoudige, effectieve vorm. Precies zoals het moet zijn.

Dus mijn advies aan bibliotheken in Nederland. Nodig de Social Media enthousiastelingen uit. Laat ze kennis maken met wat je te bieden hebt. En zoals bekend met Social Media mensen, zij werken ook volgens het principe: Hoort en zegt het voort!

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.