boekhouding

Vanochtend opende ik mijn telebankieren en mijn excel file met openstaande posten (ja ik houd mijn boekhouding graag simpel).

Net als altijd loop ik dan de bijschrijvingen door en die match ik dan aan de openstaande posten. Overzichtelijk en handig. In een oogopslag zie ik hoeveel er nog open staat en vooral ook hoe lang die facturen openstaan.

Openstaande post = geen geld
Als kleine zelfstandige, die zelf zijn broek moet ophouden, ben ik altijd heel blij met klanten die dezelfde dag betalen. Die snappen dat ik niet elke maand een loonstrookje krijg en dat ik ook mijn kosten heb. Dus hoe sneller zij mij betalen, des te makkelijker kan ik aan mijn verplichtingen voldoen. En gelukkig bestaan die klanten. Die klanten staan bij mij op een voetstuk. Die kunnen mij vandaag bellen om vanavond nog een presentatie te geven. Die klanten roem ik ook op Twitter. Maar helaas is dat een handjevol.

Er bestaan echter nog steeds klanten die geen respect hebben voor de kleine zelfstandige. Die denken dat vier tot zes weken een prima betalingstermijn is om een ZZP’er te betalen. Nou mooi niet! Ik moet ook elke maand mijn verzekeringen betalen, de huur van mijn kantoor, mijn boodschappen en mijn bijdrage aan het huishouden. Dat kan ik ook niet zes weken uitstellen. En als kleine zelfstandige in deze tijd heb je ook niet veel reserves.

De boekhouder? Wie is dat?
Er zijn klanten die je vriendelijk wijst op het openstaan van een factuur en die je dan heel netjes melden dat deze doorgestuurd is naar de boekhouder. Daar heb ik niets aan, daar koop ik geen brood voor. Sterker nog, ik ken die boekhouder niet en hij of zij kent mij ook niet. Die weet misschien niet eens dat ik een kleine zelfstandige ben en die ziet dus ook geen noodzaak om de factuur op tijd te betalen.

Ik zie me al staan bij de bakker. “Mag ik van u twee croissantjes en een halfje wit? De rekening leg ik bij de boekhouder.” No way dat ik mijn brood mee krijg.

Mijn aanpak
Ik weet uit mijn verleden (faillissement) dat het belangrijk is dat klanten op tijd betalen. Alleen dan kan ik aan mijn lopende verplichtingen doen. Ik heb deze al geminimaliseerd want ik weet wat een strop dat kan zijn. Dus alles wat ik zelf kan doen, besteed ik niet uit. Als ik iets wil aanschaffen dan zorg ik eerst dat ik dat geld heb, voordat ik overga tot de aankoop. Is niet zo raar in mijn beleving. Ik weet wat iets kost, ik zorg dat ik dat geld heb en dan kan ik het kopen. Zo is het ook met mijn dienstverlening. Een klant wil mij inhuren, ik geef netjes een offerte zodat de klant vooraf weet wat het kost. De klant kan daar dus op dat moment al rekening mee houden en dat geld apart houden. Op het moment dat ik de factuur stuur, gaat deze altijd geadresseerd aan mijn contactpersoon. Dat is tenslotte degene die mijn dienst afneemt. Ik stuur een factuur ook altijd met een persoonlijke boodschap. Per e-mail, met ontvangstbevestiging. Daar zet ik ook altijd netjes in dat een vlotte betaling door deze kleine ondernemer zeer gewaardeerd wordt. Lijkt me niet zo ingewikkeld. En over het algemeen werkt dat.

De rotte appels
De rotte appels echter, maken het gewoon minder leuk voor een ZZP’er. Mijn beroep is kennisdeler, niet boekhouder of incassomedewerker. Ik wil niet achter mijn geld aan zitten. Ik wil dat je gewoon betaalt. Uit fatsoen. Ik heb mijn werk voor jou gedaan, het enige dat jij hoeft te doen is betalen.

Alleen nog maar vooruit betalen
Ik heb al een tijd geleden ingevoerd dat klanten mij vooraf moeten betalen. Dat gaat over het algemeen goed, maar bij last-minute klussen wil dat nog wel eens lastig zijn. Maar misschien moet ik dat minder lastig maken. Misschien moet ik wel, voordat ik het podium op ga voor een lezing even inloggen bij telebankieren. Als het geld dan niet op mijn rekening staat, dan gaat de lezing of presentatie niet door. Lastig voor de klant want hij heeft een zaal vol mensen die een presentatie verwachten. Maar het lijkt wel alsof de rotte appels je hier toe dwingen.

Vicieuze cirkel
De economie gaat hier aan kapot. Echt. Als een opdrachtgever laat is met betalen aan een ZZP’er, dan komt de ZZP’er in problemen. Hij of zij is dan niet meer in staat om op tijd zijn eigen rekeningen te betalen. Daardoor ontstaat er bij de crediteuren een betalingsachterstand. Voor de mobiele telefoon, de huur, de verzekering, etc… Als dit structureel is, komt de ZZP’er in serieuze problemen. Hij kan op een zwarte lijst komen bij verzekeringsmaatschappijen, hij kan een notitie krijgen bij het BKR of erger nog, hij kan failliet gaan. En dat is dan de schuld van de bedrijven die te laat betalen.

Stop deze vicieuze cirkel, toon fatsoen en respect door op tijd te betalen. Of liever nog, betaal meteen. een kleine moeite, maar hiermee red je een ZZP’er en uiteindelijk de economie!

Zo en nu ga ik weer werken. Kennisdelen. En deze blogpost stuur ik even door naar alle klanten waarbij nog een rekening openstaat. Alle acht!

 

Toevoeging:

Kerst en oud en nieuw zijn geen excuus om te laat te betalen. Dat moet juist een reden zijn om op tijd te betalen!