Crowdsourcing in reclame is big business, waar blijft de PR wereld?

Crowdsourcen, het inzetten van publiek als bron, is nog steeds een opkomende markt.

Ikzelf heb hier redelijk wat ervaring mee door o.a. DSBTheMovie.

Tijdens het filmproject DSBTheMovie hebben we gebruik gemaakt van een ontwerpplatform voor de totstandkoming van ons logo.

Het logo is ontworpen door Stefan Roelfsema
Vormgever/Webdesigner bij DBRM Reclamemakers: www.dbrm.com

Dit logo is de winnaar van een wedstrijd die in oktober 2009 op Ontwerpen-voor-geld.nl is georganiseerd.

Hoe werkt dat?
Ontwerpen-voor-geld.nl is een marktplaats waar bedrijven en ontwerpers bij elkaar gebracht worden. Bedrijven schrijven een wedstrijd uit voor een logo-ontwerp of website ontwerp. Ontwerpers gaan aan de slag en sturen hun beste werk in. Het bedrijf kiest het beste ontwerp en de ontwerper krijgt zijn geld. Simpel, eenvoudig en doeltreffend.

Indrukwekkende cijfers
Ontwerpen-voor-geld.nl heeft maandag de magische grens van 1 miljoen euro aan uitbetalingen overschreden. Dat is best veel!

Roel Masselink ,de 26 jarige oprichter en CEO van Ontwerpen-voor-geld.nl :

“We zijn er trots op dat we na ruim 2 jaar deze grens hebben bereikt. Meer dan 20.000 ontwerpers hebben zich aangemeld op onze site en 8.000 bedrijven hebben wedstrijden geplaatst. Er zijn over de 500.000 ontwerpen ingestuurd. In de grafische branche hebben we  crowd sourcing op de kaart gezet. Binnenkort kunnen de designers ook ontwerpen maken voor een reclame spot. Hiervoor geeft de opdrachtgever een vergoeding van tweeduizend euro”

En hoe zit dat met PR?
Het ontwerpen van een logo is een redelijk overzichtelijk proces dat zich eenvoudig leent voor crowdsourcing. Maar zou je een persbericht of publiciteit ook kunnen crowdsourcen? Zou je mensen via een open call kunnen oproepen om een ludieke insteek voor een persbericht te bedenken? Zou je mensen kunnen mobiliseren om een originele publiciteitsstunt te bedenken en ze belonen op basis van het daadwerkelijke effect? Ik denk het wel en ga dit zeker verder uitdenken. Wat denk jij?

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.