Klikken als nieuwe marketingtool

Zojuist werd ik gemaild door een vriend over een nieuwe site die op nu.nl werd besproken. Hij vond dat ik er maar over moest bloggen omdat dit een aanval op privacy is.

Privacy is een keuze.
Nu geloof ik niet meer zo zeer in privacy en dan spreek ik voor mezelf. Ik deel bijna alles wat ik in het echte leven doe online. En de informatie die ik niet deel is vooral informatie die echt niet interessant is. Maar dat is mijn keuze en dat geld niet voor iedereen. Sommige mensen willen stiekem bepaalde zaken blijven doen. En daar hebben ze allemaal hun eigen (soms gegronde) redenen voor.

Zo ook met vreemdgaan. Dat zijn zaken waarvan ik me kan voorstellen dat je dat niet openbaar doet. Echter, de kans dat je in deze transparante digitale tijd nooit betrapt zal worden is heel erg klein. Vooral nu er een nieuwe klik-site is, Onthul-overspel.nl.

Meld vreemdgaan anoniem.
Deze site geeft mensen de mogelijkheid om anoniem vreemdgangers te melden. Dus stel, ik weet dat jij vreemd gaat, dan kan ik dat naar jouw partner anoniem sturen via de site. Ik geef daarbij tevens de informatie over plaats en locatie van het vreemdgaan plus eventueel de persoon met wie er vreemd wordt gegaan en het facebook-profiel van deze persoon.

Wraak-acties.
Maar ik kan het natuurlijk ook doen als ik gewoon een hekel aan je heb. Tenslotte is het toch anoniem en kan ik best wel de nodige narigheid veroorzaken in een gelukkige relatie. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen achter deze site ook echt eerst de feiten gaan checken, zoals de politie doet bij Misdaad Anoniem.

Dus eigenlijk lijkt het een wassen neus. Waarom dan deze site?

Spam mij
Gelukkig besteedt nu.nl er ook al met enige kritiek aandacht aan. Wat gebeurt er met je gegevens als je daar iets invult. De algemene voorwaarden zijn overduidelijk:

Onthul-overspel.nl verwerkt en gebruikt uw persoonsgegevens in verband met de op Onthul-overspel.nl aangeboden diensten (lidmaatschap, klantenservice, prospecteren, mogelijk commerciële activiteiten).

Oftewel, je geeft ze het recht om je te spammen. Spammen met lidmaatschap en klantenservice? Waarvoor dan?

Wie zoekt er even uit wat de verborgen agenda van deze club is?

Update: 16:30 – Retecool heeft al alles uitgezocht over de dame achter deze site. Nice research!

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Prive dingetjes and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Klikken als nieuwe marketingtool

  1. Je kunt alleen het mailadres invullen van de bedrogene. Je kan nooit een opt-in voor een ander geven, dus er wordt geen toestemming gegeven voor enkele commerciele activiteit via email.

    Sterker nog, opt-in via akkoord met de algemene voorwaarden is ook geen geldige opt-in.

    Ik denk dat we straks gaan zien dat dit een mooie guerilla actie is van bijvoorbeeld AXE. 🙂

  2. Over vertrouwen gesproken. Een opmerkelijk verhaal inderdaad, zeker als je even de gegevens van de domeinnaamhouder opzoekt via sidn.nl Daaruit blijkt het volgende:
    De houder van de domeinnaam is Romain ARIZA en de registrar Gandi.net, gevestigd aan de Place de la Nation in Parijs.
    Sinds 9 juli 2011 bestaat deze domeinnaam. Even Googelen en je komt ook uit bij Kisskissbankbank,com, een soort van crowdfunding-organisatie in Frankrijk en bij Uzful.fr , een communicatiebureau in Frankrijk met daarop foto’s van ene Romain die we al eerder vonden. Nergens een post- of bezoekadres te bekennen, alleen mobiele nummers. En in no-time heeft de website al meer dan 2.100 meldingen.
    Op DigitalLife.nl wordt ene Emilie Visser als een van de vier initiatiefneemsters genoemd.
    Inderdaad, ook ik ben benieuwd naar de verborgen agenda, zeker gezien de zaken die ik met wat research heb gevonden maar het riekt aardig naar een nieuwe manier om legaal spam te kunnen versturen. Of wellicht is de content van de website toch niet geheel gereed en blijkt het straks allemaal heel “netjes” te zijn, los even van het onderwerp waarover de website gaat?
    http://nl.linkedin.com/in/keeskamsteeg

  3. zie nu pas de link naar Retecool en inderdaad, leuke marketing-truc die zeker veel bekijks oplevert als je alle rumoer online ziet.

  4. Anoniem says:

    Wel apart dat meldvreemdgaananoniem.nl nog vrij was, kwam ik achter?

Comments are closed.